Monday, December 09, 2013

rough childhood: the ugly duckling



#nowplaying: Kodaline - High Hopes


this could be the hardest post that im going to write in my entire life. not sure if im going to publish this, might as well just keep it in draft. aku pun tak sure sendiri, apa tujuan sebenar aku tulis untuk post kali nie. keadaan aku sekarang mungkin?

my childhood is either better than yours, or maybe alot more worse than yours. tapi untuk aku sendiri, apa yang aku sudah alami, sudah cukup 'worse' untuk aku pikul. mungkin sebab aku dah sekuat mana. scars yang aku dapat during that period, masih kelihatan merah sampai sekarang. meh lah, aku cerita dari mula kehidupan aku.

dulu time aku kecil, aku bukan budak kecil yang comel macam korang. yang asal orang tua tua, mak cik pacik, kakak abang nampak, boleh buat mereka tersenyum. aku nie jenis budak yang dipinggirkan. salah satu sebabnya mungkin pada luaran aku. seriouslah, kalau aku bagi tengok IC aku dulu time darjah 6, tak pernah lah orang tak gelak. siap ada tanya, "kau dah buat pembedahan plastik ke apa sekarang nie?" tapi ntah kenapa. aku suka je tengok gambar aku tu. sebab perempuan dalam gambar tu, lagi kuat dari perempuan yang ada pada diri aku sekarang.

kulit aku dulu gelap. gelap gila. gelap dari sekarang. kurus kering. tak comel langsung. tak pernahlah sepanjang aku hidup time kecik tu ada makcik datang puji cakap, "eh comelnya budak nie." tak pernah. tapi doesnt mean aku tak bersyukur. aku selalu jugak remindkan diri aku. at least, sebagai manusia biasa, aku miliki pacaindera yang sempurna. ada hidung, mata, mulut, bibir, telinga, kedua belah tangan, dan kedua belah kaki. tapi penerimaan the society tu yang agak menyakitkan aku.

aku berbeza dari adik beradik perempuan aku yang lain. kakak kakak aku nie semua berkulit putih. cantik cantik, comel comel. berbeza dengan aku yang berkulit gelap, dan bermuka bengis. so macik macik, and pacik pacik tend to compare kita orang. aku, dan mereka. kadang kadang, existence aku nie pun tak kena peduli pun. datang kenduri dah banyak kali masih boleh tanya, "eh yang satu nie siapa?" soalan yang aku selalu sangat dengar was, "apsal yang sorang nie gelap tak macam akak akak dia?" lagi kejam, "eh, nie betul ke anak kau? apsal muka dia lain sangat?", tanya si makcik kepada mak aku. perasaan aku time tu? of course lah terluka. dah lah cakap dengan budak kecik, masih fragile kot. duh.

i was being bullied mentally jugak kat sekolah rendah. teruklah jugak. tak, aku tak berdendam pun dengan budak budak tu lagi. bagi aku, dorang pun tak boleh berfikir dengan betul lagi. tapi terus terang, luka masih lagi ada. aku jenis budak yang actually ada bright personality, tapi very preserved. aku kena buli mentally kat sekolah nie pun, sedih sedih sendiri jugak. my family until now tak pernah tahu apa yang aku lalui sebab aku tak pernah cerita. cerita nie pun aku baru cerita dengan housemates aku sekarang, sambil gelak gelak. the way aku nak hide kan kesedihan, aku hide. padahal, air mata dah bergenang dah. LOL. cerita aku, sampai dorang siap boleh suggest, "kak ayu better buat satu novel. buat cerita tragis pasal kehidupan kak ayu. confirm bestseller terus!" haha. aku baru cerita 1/5 je kat dorang. yang lagi 4 bahagian lebih baik aku simpan. tak sampai hati nak keluarkan di mulut. tunggu jelah nanti dah masuk tidur. time tu lah boleh nangis sorang sorang. ntah kenapa. tapi aku memang tak suka nangis depan orang. aku lebih prefer nangis depan orang sebab tengok drama cinta, dari nangis sebab hal diri aku.



jadi ugly duckling bukan senang. macam aku cakap tadi. dipinggarkan society. tak kira lah, kawan kawan sekelas, cikgu cikgu pun termasuk jugak sekali. aku dulu murid kelas pertama, tapi dalam kelas tu, aku bukan dikalangan 'scorers' pun. lagi lah perhatian tu takdak untuk aku.


No comments: