Saturday, October 12, 2013

you cannot predict anyone's preference when it comes to a guy/girl



aku suka tulis based on experience aku yang tak seberapa. so, kalau korang rasa banyak sangat celah yang tak betul, or tak kena. minta maaf lah. apa yang aku bakal/selalu tulis pun semuanya opinions yang aku vomit, bukan facts pun.

this time aku nak cakap pasal preference when it comes to relationship. maksud aku, individual punya preference, apa yang dia nak ada pada bakal pasangan/suami/wife dia tu. boleh tak aku cakap future husband/wife je? dah umur 22tahun nie memang ada niat nak kahwin tak lama lagi. hahaha.

sometimes, orang suka predict orang tu dia nak pasangan yang macam mana. macam aku sendirilah, ada crush. mesti like, "eh, dia mana lah nak orang macam aku. tengok macam nak layan perempuan hot setaff yang free hair je." sebenarnya nie ayat ayat penyedap hati. untuk menghalang diri dari melonjakkan harapan yang tinggi. its like, give up je lah. aku bukan hot setap pun, mana nak pandang aku pun. camtuuu. *nangis*

tapi kan. predictions tu bukan semuanya betul. kau tengok dia suka pegi club, minum apa semua, tak semestinya dia nak cari pasangan macam dia jugak. underneath his heart, ntah ntah dia nak je dengan perempuan yang solat lima waktu. nak je perempuan yang boleh ubah gaya hidup terpesong dia tu. tapi perempuan yang alim nak ke dengan lelaki hidup terpesong nie? mostly tak. tapi kalau ada, aku memang tabik spring gila gila. kuatnya dia sampai berani nak sahut cabaran ubah perangai lelaki tu. bukan senang okay. unless, dengan willingness lelaki tu sendiri nak berubah senang sikit lah. tapi sweet nyaaaaa dapat tengok pasangan macam nie...... (mula berangan)

aku pernah tanya kawan kawan aku, rasanya orang macam aku nie end up dapat lelaki macam mana. nak tergelak jugaklah dengar jawapan kawan aku sorang nie. tapi aku hormat opinion dia (just in case kalau dia tengah baca nie :P). dia kata aku mungkin dapat lelaki yang macam ada unsur artistik sikit dalam diri dia. jenis yang layan lagu lagu indies macam tu. jenis yang gaya gaya pun macam style budak budak indie. hahahaha. kadang kadang aku rasa macam apa yang dia cakap tu, macam resemble diri aku. bukan tang cam style budak indie lah. maksud aku, aku pun memang layan lagu indie jugak, jarang layan lagu mainstream, and aku suka benda benda yang artistik. but doesnt mean aku suka lelaki yang macam diri aku jugak.

truth be told. aku senang tersuka lelaki pandai. yang petah bercakap. yang nampak very knowledgeable. easy going, and low profile. personality comes first. tak kesah muka tak kacak, janji sedap mata memandang. and aku paling tak suka lelaki yang bergaya sangat. just tshirt and jeans, kemas, sudehh. yang uptodate sangat dengan trend fashion nie lagi aku rasa menakutkan. haha. tapi kawan kawan aku selalu cakap, aku memang tak pandang rupa. tapi aku pandang status. mana adaa. :( aku lagi suka kalau dia anak penoreh getah pun, as long as dia educated. biar dia kaya, bukan mak bapak dia yang kaya. prolly, dorang nampak aku pandang status nie, mungkin tang kepandaian tu kot. sebab before nie aku ada crush dengan abam senior kat fac aku. kira orang kuat untuk lawsociety jugak lah. aku suka dia sebab the way dia express opinions pasal apa apa current issues (local/international) kat twitter tu sangat best. english pun best. tapi satu benda yang slack. dia macam uptodate sangat dengan segala fashion nie, nampak dia nak benda semua classy when it comes to food, fashion or nearly everything. haha. nampak high standard lah. tapi aku suka dia before aku dapat tau semua benda nie pun. aku tersuka sebab dia pandai. tak pandang pun baju mahal, suit mahal, jam mahal dia tu. that is why kot kawan kawan aku ada mindset macam nie kat aku.

nak cerita pasal orang lain pulak. aku ada seorang kawan nie. memang warak, lemah lembut, tahap lemah lembut dia memang rare. sangat lembut sampai aku dulu awal awal fikir dia macam buat buat. tapi dah berapa lama kenal dia, memang itu lah dia. kita orang sekawan predict her test in a guy, biasalah. suka lelaki yang baik baik. jenis budak yang setiap kali masuk kelas, mesti duduk depan. hormat orang tua, solat lima waktu, tak tegur perempuan. macam macam nie lah kan. but but who knows, dia tade pun suka lelaki macam nie. lima waktu tu memang lah penting. itu tiang kot. tapi dia actually suka kat lelaki yang berbeza dengan perwatakan dia. dingin, garang, egois, tak romantik. senang cakap, yang nampak manly. gituuu.

ada kenalan aku, lelaki. tak kacak pun. muka cam tongkang pecah. nampak macam warak. predict test dia, suka kat perempuan yang warak warak, lemah lembut. rupanya tak. dia ada 4 kriteria penting yang dia emphasize kan. CANTIK, KAYA, PANDAI, BERGAYA. ini jenis spesies yang tak sedar diri. eh geram pulak aku ingat pasal dia nie. tengok perangai tak lah baik sangat. judge perempuan, memang nampak physical je. nak tegur, perempuan cantik je. first time dalam hidup aku jumpa lelaki materialistik macam dia nie. selalu perempuan je macam nie.

ada lagi sorang kawan aku. kawan sekerja dulu. tapi nie cerita tipikal kot? perempuan nie social sikit. pegi club, minum tu memang dah jadi perkara biasa. batas pergaulan pun unlimited. haha. boyfriend/scandals dia of course jenis yang macam dia jugak. tapi jauh di sudut hati dia sebenarnya dia nak cari lelaki ustaz. tapi dia cakap, mana lah ada ustaz ustaz nak pandang dia, nak ambil buat bini. boyfriend dia tu jelah yang sudi terima dia. like aku cakap before lah, siapa tak nak lelaki baik.

penghujung entry nie, aku nak minta maaf sebab points entry nie macam scattered. sekarang dah pukul 2.50am, tetiba rasa nak membebel. nak disimpulkan semua, kau tak boleh predict orang tu nak orang macam mana sebagai pasangan hidupnya, based on luarannya. tengok lelaki hot, abang sado, mesti expect yang dia nie  mesti nak perempuan cantik, yang free hair,  badan cantik, yang sesuai dengan dia jugak. well, tak semua, ada je aku tengok abang sado date dengan perempuan bertudung, muka pun biasa biasa je. kecantikan tu kan subjektif. korang rasa diri korang tak cantik, tapi insya Allah ada je orang nampak kecantikan korang tu sebenarnya. it depends, dorang tengok guna mata atau hati. aku nak berpesan jugak nie sebenarnya. jangan lose hope. jangan jadi macam aku. if you think he's the man, he's the right guy then, go for it. usaha lah, approach ke, apa ke. nie bila berkenan dengan ustaz, terus dok fikir, "dia mana lah nak dengan aku yang jahil nie." well, who knowssssssssss? ntah ntah dia pun tanak cari yang baik/perfect sangat. yang biasa biasa, yang boleh jadi mak kepada bakal anak anak nya sudah. akhlak yang baik boleh dipupuk. hihi.

tapi aku nie reti cakap je. crush memang tak berani nak approach. pandang je lah, tengok dari jauh. nak senyum pun nervous. eh, tanakkkkk. maluuuuu. hahahaha. nasihat aku, just jadi diri sendiri. jangan hilang jati diri. accept someone yang boleh accept diri korang sebenar. tak worth pun nak ubah diri demi orang yang kita suka. tak rasa nikmat hidup kalau berpura pura jadi orang lain nie. tak rasa unik. aku pun masih mencari orang yang boleh terima aku yang nakal nie, yang jenis tak control and abit harsh. memang kadang kadang rasa low self-esteem. teringin sangat nak jadi perempuan lemah lembut. tapi kalau da itu bukan diri aku? terima lah kelemahan diri, as one of your uniqueness.

dah. bai.

No comments: